در راستای ارتقای کیفی و دست یابی به مرجعیت علمی نشریات منتشر شده در دانشگاه سمنان مطرح شد

آخرین وضعیت نشریات دانشگاه سمنان در سطح ملی و بین المللی تبیین شد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام گزارش جامعی از عملکرد دانشگاه در اداره نشریات از روند رو به رشد جایگاه نشریات این دانشگاه در سطح ملی و بین المللی خبر داد.

به گزارش رابط خبری حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان ؛ دکتر محمد حسین احسانی با اعلام این خبر گفت: 21 عنوان نشریه در دانشگاه سمنان در حال فعالیت است، که از این تعداد 12 عنوان به زبان فارسی، 8 عنوان نشریه به زبان انگلیسی  و یک عنوان نشریه به زبان عربی منتشر می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تصریح کرد: 3 عنوان از نشریات این دانشگاه موفق به نمایه سازی در پایگاه اسکوپوس شده است. نشریه Journal of Heat and Mass Transfer Research که SJR آن در سال 2023 معادل 0.15 می باشد به همت دانشکده مهندسی مکانیک منتشر می گردد. 

دکتر احسانی با اشاره به یکی دیگر از نشریات با عنوان Journal of Rehabilitation in Civil Engineering که در دانشکده مهندسی عمران منتشر می شود، مطرح کرد: این نشریه  که SJR آن 0.26 در سال 2023 می باشد جز مجلات مطرح در حوزه مهندسی عمران در کشور بشمار می آید.

وی با بیان اینکه در سال 2023 یکی دیگر از نشریات دانشکده مهندسی مکانیک با عنوان Mechanics of Advanced Composite Structures دارای SJR  معادل 0.2 در سال 2023 می باشد، ادامه داد برنامه این معاونت برای نمایه سازی تعداد بیشتری از نشریات در پایگاه بین المللی اسکوپوس در حال پیگیری و اقدام است.  

دکتر احسانی با اشاره به اینکه یکی از پیش نیازهای مهم برای نمایه سازی در پایگاه بین المللی اسکوپوس دارا بودن نمایه دواج می باشد، اظهار داشت:  9 عنوان نشریه دانشگاه سمنان در پایگاه دواج نمایه شده است.

وی افزود: برنامه اداره نشریات دانشگاه برای نمایه سازی تمامی نشریات دانشگاه که شرایط و استانداردهای لازم برای نمایه سازی در پایگاه دواج را دارا باشند، با جدیت دنبال می شود.

عضو هیأت رئیسه دانشگاه سمنان عضویت 2 نشریه از دانشکده های مهندسی مکانیک و دانشکده فیزیک با عناوین  Journal of Heat and Mass Transfer Research و Progress in Physics of Applied Materials  در کمیته اخلاق در نشر (COPE) را ارزشمند برشمرد و ابراز خرسندی کرد سایر نشریات نیز بتوانند برای عضویت در این کمیته ارزنده اقدام نمایند.

رئیس شورای نشریات دانشگاه سمنان تعداد نشریات دانشگاه سمنان دارای رتبه از کمیسیون ارزیابی وزارت علوم را شانزده عنوان نشریه برشمرد و تصریح کرد : 3 نشریه دارای رتبه بین المللی، یک نشریه دارای رتبه الف، یک نشریه با رتبه ج و مابقی رتبه ب دارند.

ایشان خاطر نشان کرد: با برنامه هایی که شورای نشریات دانشگاه در جلسات مستمر برگزار شده برای هر یک از نشریات دانشگاه دنبال می نماید ، قطعاً شاهد ارتقای رتبه در این بخش خواهیم بود.

دکتر احسانی حوزه نشریات را در بخش نمایه سازی متنوع و گسترده دانست و به نمایه شدن سیزده نشریه این دانشگاه در مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) که اکثر آن ها نیز دارای ضریب تأثیر می باشند، اشاره کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با عنایت به اهمیت نمایه سازی نشریات در پایگاه های معتبر درخواست برای 2 نشریه به منظور نمایه شدن در wos و 5 عنوان نشریه برای نمایه سازی در پایگاه بین المللی اسکوپوس را از دیگر اقدامات دانشگاه سمنان در حوزه نشریات بیان کرد.

 رئیس شورای نشریات دانشگاه سمنان ضمن قدردانی از زحمات ارکان تمامی مجلات دانشگاه سمنان گفت: در تلاش هستیم از منابع مالی موجود برای پرداخت ها و مطالبات معوقه ارکان نشریات بهره مند شویم.

ایشان ابراز امیدواری کرد: با پرداخت بهنگام مبالغ مربوط به ارکان نشریات، مطابق با مصوبات اخیر هیأت رئیسه دانشگاه بتوانیم گام های امید بخشی در حوزه نشریات برداریم.

شایان ذکر است دانشگاه سمنان جز معدود دانشگاه های مطلوب در کشور است که در حوزه نشریات از نظر کیفی و کمی اقدامات ارزنده ای داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی
مصطفی رئوفی
تهیه کننده:

مصطفی رئوفی

0 نظر برای این محتوا وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *