در راستای دست یابی به مرجعیت علمی و فناوری حاصل شد

نخستین سمپوزیوم منطقه ای فناوری های نوین در انجام مطالعات بین رشته ای علوم پزشکی و دامپزشکی با موفقیت به کار خود پایان داد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان از برگزاری سمپوزیوم منطقه ای فناوری های نوین در انجام مطالعات بین رشته ای علوم پزشکی و دامپزشکی با ارائه 10 عنوان سخنرانی تخصصی خبر داد.

به گزارش رابط خبری حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان؛ دکتر محمد حسین احسانی با اعلام این خبر گفت: این رویداد علمی با عنایت به تفاهم نامه فیمابین دانشگاه سمنان با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان تصریح کرد هم افزایی 2 دانشگاه مرکز استان در مباحث تخصصی علوم میان رشته ای از جمله اهداف مهمی است که این دانشگاه ها دنبال می نمایند.

عضو هیأت رئیسه دانشگاه سمنان برگزاری نخستین سمپوزیوم منطقه ای فناوری های نوین در انجام مطالعات بین رشته ای علوم پزشکی و دامپزشکی را که با محورهای هوش مصنوعی، مهندسی بافت و بیومتریال، رهایش دارو و توانبخشی عصبی و روانشناختی برگزار شد، با ارائه سخنرانی های تخصصی 10 نفر از اساتید دو دانشگاه سمنان و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان، نقطه عطف برگزاری نخستین سمپوزیوم مشترک برگزار شده توسط دو دانشگاه مرکز استان برشمرد.

در آیین افتتاحیه که رئیس دانشگاه سمنان به عنوان رئیس سمپوزیوم حضور داشت با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور فقید و همراهان ایشان برای شادی روح شهدای خدمت علو درجات از درگاه حق مسألت داشتند.

دکتر سیف الله سعدالدین با اشاره به فرمایشات حضرت آیت الله شهید دکتر رئیسی درباره علم و فناوری، عنوان داشت: رئیس جمهور شهید علم را زیربنای اقتدار کشور می دانستند و پیشرفت امروز کشور را مرهون تلاش دانشمندان و حمایت‌های رهبر انقلاب از دانشگاهیان برشمردند.

رئیس دانشگاه سمنان افزود: رئیس‌جمهور شهیدمان اعتقاد داشتند: علم و دانش ضرورت پیشرفت در هر حوزه‌ای است و زنجیره دانش، پژوهش، نوآوری و فناوری توسعه پایدار در کشور را تضمین می‌کند.

دکتر سعدالدین تصریح کرد: شهید رئیسی همواره بر مباحث مربوط به حوزه علم و فناوری اهمیت می دادند. به گونه ای که: گسترش همکاری با زیست بوم علم و فناوری، ارتباط مستمر و نظام‌مند صنایع بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان، تجاری‌سازی و صادرات محصولات دانش پایه، حمایت از تأمین تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های فعال علم و فناوری در داخل، ضرورت صیانت از ثبات قانون حمایت از جهش تولیدات دانش‌بنیان، ضرورت توجه ویژه به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان ، ضرورت دعوت مسئولان از نخبگان ، اشتغال نخبگان از مباحث ارزنده ای بود که در برنامه های مختلف مورد تأکید ایشان قرار می گرفت.

رئیس دانشگاه سمنان دو یادگاری حضرت آیت ا... شهید رئیسی در اکوسیستم فناوری را تأسیس «مرکز ملی هوش‌مصنوعی» و «تأکید بر تشکیل و هم‌افزایی اعضای فعال در علوم و فناوری‌های کوانتوم»  برشمرد و اظهار داشت که مبحث هوش مصنوعی نیز یکی از محورهای مهم این سمپوزیوم ارزشمند نیز می باشد.

وی افزود: پژوهش های میان رشته ای به عنوان یکی از تلاش های بسیار مولد و الهام بخش است که با فراهم کردن زمینه ارتباط میان علوم مختلف موجب حل مسائل جامعه می شود.

رئیس دانشگاه دانشگاه سمنان ادامه داد: نقش و جایگاه علوم میان رشته ای در مرجعیت و دیپلماسی علمی نظام علم و فناوری و نوآوری کشور مشخص است، که این سمپوزیوم منطقه ای نیز اهتمام دارد برای پیشبرد اهداف مورد نظر با مباحث ارزشمندی که مطرح می گردد، اهمیت این موضوع را تبیین نماید. 

در این آیین که دکتر مجید میرمحمد خانی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان به نمایندگی از رئیس دانشگاه حضور داشت، ضمن قدردانی از مسئولین دانشگاه سمنان برای برگزاری نخستین سمپوزیوم مشترک عنوان کرد: منطقه ای بودن، اشاره به فناوری های نوین از نقاط بارز برگزاری این رویداد ارزشمند می باشد. 

وی افزود: مطالعه آینده پژوهی در حوزه سلامت نشان می دهد که نیازمند یک همگرایی کاملاً عجین شده در راستای خدمت به جامعه هستیم. امروزه ابر روندها در جامعه ما بسیار مهم است و به همین دلیل پژوهش و تحقیقات میان رشته ای اهمیت دارد و همراه با نوآوری و خلاقیت است که می توانیم به سطوح بالایی در حوزه سلامت در جامعه دست یابیم.

 دکتر محمود احمدی همدانی دبیر علمی دانشگاه سمنان در این سمپوزیوم نیز گفت: در این رویداد علمی، تأثیر بالقوه جنبه های مختلف دانش فناوری های نوین در تحقیقات بالینی پزشکی ، دامپزشکی و زیست پزشکی برجسته و مورد بحث قرار می گیرد و این فناوری را به عنوان ابزار کلیدی برای رسیدگی به چالش های بهداشت جهانی در حوزه های مختلف پیشنهاد می کند. 

ایشان کاربرد فناوری های نوین در علوم پزشکی و دامپزشکی را بسیار گسترده دانست و به اشتراک گذاری مباحث علمی در این دو حوزه را در محیطی علمی و فراگیر سودمند توصیف کرد.

گفتنی است: در این سمپوزیوم پس از ارائه سخنرانی های ارزشمند مطرح شده توسط سخنرانان حاضر، دکتر کیانا پیوندی دبیر اجرایی سمپوزیوم ضمن قدردانی از شرکت کنندگان در این آیین، ابراز امیدواری کرد: برگزاری مستمر این رویدادهای میان رشته ای تخصصی بتواند بخشی از رسالت های اجتماعی دو دانشگاه مرکز استان برای تحقق اهداف فیمابین مطابق با تفاهم نامه مبادله شده را فراهم آورد.

شایان ذکر است در آیین اختتامیه نیز از سخنرانان با اهدای لوح سپاس و نشان دانشگاه سمنان تجلیل به عمل آمد.

 مشاهده سخنرانی های ارائه شده در پیوست

 

 

 

کلمات کلیدی
مصطفی رئوفی
تهیه کننده:

مصطفی رئوفی

تصاویر

 -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -